Sverige behöver inte mer mittenpolitik

Den politiska krisen i riksdagen är historisk, man får gå tillbaka till 20-30-talet för något liknande. Praxis har varit att oppositionen inte ska försöka fälla regeringens budget i riksdagen. Det tog slut den 3 december 2014. Sverigedemokraterna säger att de kommer rösta mot varje budgetförslag som läggs av partier som har en annan åsikt i migrationsfrågor än SD. Politiska kommentatorer pratar nu om att det enda som kan lösa det är ett blocköverskridande samarbete. Visst, hade man följt praxis och inte fällt regeringens budget hade det varit hedersamt av de borgerliga. Nu ser det ut att bli nyval den 22 mars. I den valrörelsen vi snart går in i finns det ingen anledning till blocköverskridande samarbete.
Reinfeldt har styrt Sverige under åtta år. Det har varit åtta år av iskall högerpolitik som drabbar sjuka och svaga mest och gynnat de redan rika.
Privatiseringarna har haglat, från apotek till bilbesiktning, vårdplatserna har minskat samtidigt som privata vårdbolag har gnuggat händerna. De fem jobbskatteavdragen har minskat skatteinkomsterna med 400 miljarder. Samtidigt har järnvägen försummats så långt att Trafikverket tvingas spara genom att inte följa sina egna regler (olyckan vid Kuggebro, Uppsala). Vapenexporten till diktaturer har slagit rekord. Vapenfabriken i Saudi-Arabien (landet där kvinnor förbjuds köra bil) blev aldrig färdig. Försvarsminister Tolgfors skyllde på media och avgick. Sjuka och pensionärer har fått högre skatt än de som jobbar. Samtidigt har de rika tack vare RUT-avdraget fått extra stöd för att de ska slippa städa sina hem och läsa läxor för sina barn.
Efter åtta år av högerpolitik kan inte Sverige resa sig ur askan om inte väljarna får tydliga alternativ mellan vänster och höger. Om S dansar tryckare med M lär det inte bli många poäng i Let´s Dance. Den enda som kommer bli nöjd är den där jurymedlemmen som enbart gillar att trycka ner andra p g a av deras utseende och härkomst. Jag tror ni förstår vilken jag menar.
En röst på Vänsterpartiet är en röst på garanterad vänsterpolitik. Om Socialdemokraterna vill använda smulor av bankernas miljardvinster till att förbättra skolan och vården får de problem med Centern och Folkpartiet.
Om Sverige ska arbeta aktivt för en klimatomställning kan inte folkpartiets kärnkraftskramare ges inflytande.
Om man vill höja skolresultaten med hjälp av läxhjälp där behoven finns, istället för subventioner till överklassen genom RUT-avdrag finns inget borgerligt parti att lita på.
Om man vill investera i välfärd och infrastruktur (framförallt järnväg), områden som varit eftersatta under Reinfeldt, finns det heller inget borgerligt parti som vågar verka för höjd skatt. Enligt högern (M + C + FP + KD + SD) ska sjuka och arbetslösa fortsätta betala högre skatt än de som lönearbetar.
Anders Malmros, Vänsterpartiet Sollefteå