Vänster och vill engagera dig i Svenska kyrkan?

Till alla medlemmar eller intresserade i Härnösands stift Till alla medlemmar i Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) boende i Härnösands stift eller du som vill engagera dig i ViSK och i Kyrkovalet 2017 Dags att nominera till höstens kyrkoval Söndagen den 17 September 2017 är det kyrkoval.

ViSK deltar självklart i valet. ViSK har ett stort förtroende hos svenska folket och vi har goda utsikter att göra ett bra val- men då måste vi också göra ett bra arbete i valrörelsen och ha bra kandidater att föreslå. Valen som det gäller är: Kyrkofullmäktige, ditt lokala val Du väljs till kyrkofullmäktige i din församling eller, om din församling samverkar med andra församlingar, till kyrkofullmäktige i ditt pastorat.

Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut. Val till stiftet, regionalt Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. Till exempel i kyrkoantikvariska frågor när man ska renovera en kyrka. Val till kyrkomötet, nationellt Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

För att kunna kandidera till uppdragen måste du vara Medlem i Svenska kyrkan.

Är du intresserad av att ställa upp till val för ViSK eller känner du någon person som du tycker är lämplig kan du skicka din intresseanmälan till: [email protected] De uppgifter vi behöver är följande * namn * adress * telefonnummer * mailadress * födelseår * ev. nuvarande och tidigare kyrkliga uppdrag Välkommen med din anmälan eller med dina frågor och funderingar. [email protected]