Bokcirkel

När Rosa Luxemburg kom till Ådalsliden

Första träffen av tre i bokcirkeln kring Nina Björks bok Drömmen om det röda, hölls i Häxmo, i hjärtat av Ådalsliden.

Prata bok kan man göra utomhus när vädret passar, vilket de gjorde.

Vi rev av de första kapitlena som behandlar grundläggande marxistiska tankegångar: samhällsutvecklingen från slavsamhälle till kapitalism, arbetet som värdeskapare, tvånget hos kapitalisten att suga ut arbetaren för att inte gå under i konkurrensen.

Om en arbetsköpare sänker lönerna gör hen en större profit, men om alla arbetsköpare gjorde samma sak skulle ingen ha råd att köpa varor.

Kapitalisterna har de inte lätt, men vi kom fram till att de inte är onda varelser. Liksom arbetarna inte är behäftade med godhet per automatik utan kapitalismen tvingar in oss i olika roller och karaktärer. Ekonomin styr och idéerna är en spegel av ekonomin.

Som vanligt gled diskussionen in på sjukhuset. Är VOON räddaren i nöden och vi ska luta oss tillbaka och se hur föreningen ska lösa vårdkrisen i Ådalen eller kan VOON utvecklas till en vinstbejakande kapitalist? Åsikterna gick isär om detta liksom hur rätt det är att medlemmarna i VOON äger rätt till eventuell vinst vid överskott i verksamheten.

Nästa gång är vi i Sollefteå och för den intresserade finns det en bok kvar!

Usama, till vänster i bild, berättade att han hade läst om Luxemburg på universitet i Irak. Ja, där ligger Mittuniversitet efter.