8 mars på Hullsta gård

Årets 8 mars som gick av stapeln på Hullsta gård i Sollefteå blev mycket välbesökt. Unga, mindre unga, medlemmar, möjliga med-lemmar och ockupanter Kvällen började med möjlighet till mingel då alla bjöds på en väldigt god soppa och ett lika gott bröd som Victor och Sofia hade lagat/bakat. Stort tack till er båda! Ute i foajen fanns bokbord med feministisk litteratur och inne i FCO-salen kunde vi titta på bilder skapade av Lo Högberg, Nina Pudja, Erika Olofsson, Anne Hemmerling, Sofia Gustavsson, Vicktor Conradsohn och Maja Borgström. Lite särskilt imponerade Majas målningar liksom hennes uppläsning från en av sina dagboksanteckningar. En stark och arg text om att inte nöja sig med mindre än 100% kärlek och respekt alla dagar.

Desirée Enlund

Kvällens föreläsare var Desirée Enlund, doktorand från Institutionen för geografi och ekonomisk historia vid Umeå universitet. Hennes forskning vill förstå varför protester mot nedskärningar i välfärden uppstår på vissa platser och vad vi kan lära oss av att folk skapar nya sätt att organisera välfärdsservice med Sollefteås BB-ockupation som ett exempel.

Kvällen avrundades med att Lo Högberg berättade om Nämforsens kvinnominne och Gudinneutställningen skapad för 20 år sedan av Birgitta Onsell.