Insändare om plötsliga åldersuppskrivningar

Vi protesterar mot Migrationsverkets sätt att behandla barn genom plötsliga åldersuppskrivningar. Till Sollefteå har det kommit dussintals med barn som genom tvivelaktiga metoder har fått sin ålder uppskriven. Därigenom betraktas de som vuxna och får inte längre den omsorg som de tidigare haft genom gode män och ett skyddat boende.

Politiker och tjänstemän inom skola och socialtjänst skickas på utbildningar om den av regering och riksdag beslutade ”strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige”. Denna ska vara ett stöd så att myndigheter kan låta sina beslut genomsyras av ett barnrättsperspektiv. Barnrätts- och ungdomspolitikens uppgift är att skapa förutsättningar för att de som bor i Sverige ska ha ett bra liv under sina första 25 år, säger regeringen.

Samtidigt skickar Migrationsverket runt barn som bingobrickor och placerar dem på boenden tillsammans med vuxna asylsökanden. På dessa boenden finns ingen personal som kan ge lite extra stöd med skolarbetet eller skapa en lugn och trygg atmosfär som behövs för att både klara av skolarbete och den svåra humanitära situation som dessa ungdomar befinner sig i.

Det är en skam för oss alla att se hur detta pågår. Kommunala myndigheter står handfallna när Migrationsverket ensamt bestämmer nya saker från dag till dag. Det finns en slutenhet hos myndigheten som bidrar till ett ovärdigt bemötande och skapar en fruktansvärd situation för dessa ungdomar.

Barnombudsmannen talar om för politiker att barn- och ungdomspolitikens mål är att alla unga ska ha ”goda levnadsvillkor och makt över sina egna liv” och att barn ska ha ”möjlighet att utvecklas, mötas med respekt och känna trygghet”. Samtidigt använder regeringen Migrationsverket som ett slagträ för att genomföra en ovärdig politik.

Vänsterpartiet protesterar mot detta och vi blir allt fler som stämmer in i kritiken. Ge barn och unga goda förutsättningar. Bara så kan vi skapa en rättvis, trygg och jämlik framtid.
Vänsterpartiet Sollefteå
Ulf Breitholtz, ordförande