EU-valet

Frihandel på demokratiska villkor, tack

Handel mellan länder har gjort livet lättare på många sätt. Vi kan njuta av saker som kommer långt bort från oss som bananer och platt-TV. Saker som vi av olika skäl har svårt att framställa på egen hand här i Sverige. Frihandel kan vara olika åtgärder för att förenkla varuutbytet mellan länder. Välmotiverade frihandelsåtgärder kan vara att tullavgifter sänks eller så kallad standardisering av produkter.

EU och USA förhandlar nu om ett frihandelsavtal, det så kallade TTIP-avtalet. Det kommer bland annat ingå ett så kallat investeringsskydd i avtalet. Det innebär att företag skall kunna stämma stater om staterna ändrar lagar och regler så att vinsterna blir mindre. Om ett land t ex upptäcker att ett ämne är giftigt och vill förbjuda det, blir det skattebetalarna som får betala företaget för utebliven vinst. Ett exempel som kan ligga närmare i tiden är frågan om vinster i välfärden. En majoritet av svenskarna vill förbjuda det. Men om vi skulle göra det så skulle det amerikanska riskkapitalbolaget som äger Carema/Vardaga att få mindre vinster än vad de planerade när de investerade. De skulle då kunna stämma Sverige. Investeringsskyddet innebär att storföretagens vinst överordnas demokratin.

Det finns exempel på hur illa det kan gå. När Slovakien ville bli av med vinstintresset i sin sjukförsäkring så stämdes de av ett holländskt försäkringsbolag, och bolaget vann. När Australien ville begränsa rökning blev de stämda av Philip Morris. Vattenfall har stämt Tyskland eftersom de vill avskaffa kärnkraften. Det här avtalet skulle öppna upp för de amerikanska storföretagen att stämma svenska skattebetalare och det får vi inte gå med på!

Vänsterpartiet är det enda partiet i EU-valet som tagit ställning emot TTIP-avtalet.

Anders Malmros

Amanda Häggkvist