Arbetsrätt och fackliga frågor

Förkortad arbetstid är mycket bättre än dagens politik

Svar till Anders Gäfvert (m) artikel i TÅ

”Varje arbetad timme i Sverige lägger grunden för vår gemensamma välfärd”, inleder Anders Gäfvert (m) sin insändare med. Man kan då undra varför Gäfvert bryr sig om arbetade timmar när han är med i ett parti som drivit attackerna mot arbetarklassen längst. Genom Laval-domen har inte fackföreningar i Sverige rätt till stridsåtgärder mot lönedumpande företag om de kommer från ett annat EU-land. Det räcker att ta en titt på Dokument inifråns program ”(o)svenska modellen”. Det handlar om Sundsvallsbron och lönedumpingen som pågick under det bygget. Arbetsmarknadsminister Elisbeth Svanteson (m) intervjuas. Hon ser inga tecken på lönedumping på svensk byggmarknad. Att arbetena på norra Europas största byggarbetsplats utförs av slovakiska arbetare med 56 kr i timmen är alltså i sin ordning.

Lastbilstransporter i Sverige med kollektivavtalsenliga villkor är snart lika sällsynta som Hawaikråka. De håller på att bli utkonkurrerade av chaufförer från fattiga EU-länder som endast har råd att bo i lastbilen. Utländska chaufförer som uppehåller sig mer än tillåten tid i Sverige kan få böter, det regleras i cabotage-reglerna. Regeringens låtsasförslag att dubbla böterna till 40 000 kr. Vilket lätt tjänas in på ett par dagar med dagens lönedumping. Hur många arbetade timmar har försvunnit i Sverige på det viset? Otaliga.

Brath i Örnsköldsvik och Toyota i Mölndal, är två privata företag som båda har sänkt arbetstiden till sex timmar. Resultat har blivit högre produktivitet och lägre sjukfrånvaro. Idag arbetar en del väldigt mycket och några inget alls, det är ingen hållbar lösning. Steg mot förkortad arbetstid måste tas. Det kan inte genomföras på en gång samtidigt, men det är åt det hållet utvecklingen måste gå.

Anders Malmros, vänsterpartist Sollefteå

Kopiera länk