Sjukhuset

Anita ockuperar igen!

1981 var Anita Wennersten med om den stora ockupationen av Eiser-fabriken i Sollefteå.
I dag, 36 år senare, pågår en annan stor omskriven ockupation i Sollefteå – den för BB och kvinnosjukvården vid Sollefteå sjukhus.

Anita var bara 19 år gammal när hon genom sitt första stora steg ut i arbetslivet hamnade i och var aktiv i en omtalad ockupation.

– Jag gick till jobbet som vanligt på morgonen och var inställd på att det var sista gången vi skulle vara i fabriken eftersom vi var varslade sedan tidigare. Men under dagen kom företrädare för facket och sa att de muntligen kommit överens om att stanna kvar efter arbetsdagens slut och ockupera fabriken.

Klicka på länken för att läsa mer i

Alla de människor som praktiskt kämpar mot nedläggning av ett av landets bästa BB genom att ockupera eller de som likt Anita inte ger upp när man vill flytta produktionen någon annanstans, är för oss i Vänsterpartiet sanna kämpar. Och sanna kämpar behövs det i denna tid av där allt fler låter uppgivenheten ta över och lämna grogrund till högerextremismen.

Anita Wennersten foto TÅ – Jonny Dahlgren

Vi vet inte vilket parti Anita Wennersten röstar på men vi vill ändå framhålla henne som en förebild för vänstern.