Landstinget

Vänstern, det enda partiet som står upp för tre akutsjukhus med BB i landstinget

När majoriteten (S-mp) i landstinget pratar om privata entreprenad-lösningar för Sollefteå sjukhus utan att vilja öppna någon av de avdelningar de stängt som t ex akutkirurgi, BB, smärtkliniken mm känner vi i Sollefteå partiförening oss extra stolta över våra landstingspolitiker.

Vänsterpartiet vill nämligen detta och tror att det går att genomföra (taget från Vänsterpartiet Västernorrlands fb-sida 21 juni 2017)

Vi är det enda partiet i landstingsfullmäktige som står upp för tre akutsjukhus med BB och ett återställande av Sollefteå sjukhus.
– En entreprenadisering av nuvarande avskalade sjukhus är inte den lösning som skapar nödvändiga förutsättningar för en effektiv vårdorganisation i Ådalen. För detta behövs ett Sammanhållet vårdområde där hela vård- och omsorgskedjan ingår, inkl. de nu nedlagda verksamheterna.
– Det är positivt att referensgruppen förordar en organisation med en lokal ledning för att förbättra kompetensförsörjningen. Ledningsorganisationen måste dock förändras snarast – inte om ett år. Detta för att ge möjlighet att återuppbygga förtroendet för organisationen och därmed skapa möjlighet att bemanna.
– Vi ser positivt på att en ideell, icke vinstdriven förening med stark lokal förankring (VOON) ges en roll i en ny organisation och på att en utredning tittar på hur det kan vara möjligt. Det är dock uppenbart att referensgruppens förslag med nuvarande lagstiftning riskerar att leda till en entreprenad genom ett vinstdrivet vårdbolag.

Det känns bra att vara Sollefteåbo och vänsterpartist!